
- Steeds meer gebruik ICT in de lessen
Er zijn veel klachten over de breedte van het onderwijs over het taalniveau van de leerlingen. De overheid heeft als doel gesteld om deze taalachterstanden te verkleinen. De toename van het gebruik van ICT in de lessen moet hierbij een belangrijke rol spelen. Het is daarom ook van groot belang om software te creëren die de leerlingen hiermee steunen om de taalvaardigheid te verbeteren.
“Daarnaast is er een groot gebrek aan wetenschappelijke kennis over het effect van ICT-toepassingen in het onderwijs. Hierdoor is het vaak onbekend wat de meest effectieve manieren zijn om via het ICT de onderwijskwaliteit te verbeteren. Kennisnet heeft het programma “Leren met meer effect” opgezet om op wetenschappelijke wijze inzicht te krijgen mogelijk effectieve ICT-toepassingen in het voortgezet onderwijs. Met het oog op het verwachte lerarentekort willen zij ook weten of docent vervangende software dit probleem kan oplossen.” (Lucy. K, 2010)
- Steeds meer Begeleiding bij gebruik van Sociaal media
Denk hierbij aan uitleg wat wel of niet kan (leerlingen weten niet wat ze wel of niet online kunnen plaatsen). Tijdens de lessen krijgen leerlingen tegenwoordig hier steeds meer informatie over. Dit komt omdat er in het verleden veel incidenten zijn voorgekomen die hiermee te maken hebben.
- IPad klassen
Tegenwoordig heb je op elke school IPad-klassen, we gaan het hebben over de voor en nadelen hiervan.
Voordelen
Door het gebruiken van digitale leermiddelen voelen leerlingen zich meer betrokken bij het leerproces. Hierdoor zijn leerlingen sneller bereid om meer tijd te steken in hun schoolwerk en huiswerk, wat uiteindelijk weer zorgt voor betere cijfers. iPads bieden meer mogelijkheden voor de ouderen en jongeren leerlingen. De jongeren kunnen met behulp van de IPad op een leuke manier oefenen met reken en taalspelletjes. Oudere leerlingen zullen eerder gebruik maken van hadige educatieve apps of met behulp van office apps kunnen deze leerlingen makkelijk presentaties in elkaar zetten of snel informatie opzoeken met behulp van de ipad.
Nadelen
“Naast voordelen zijn er ook nadelen aan het gebruik van de iPad in de klas verbonden. Allereerst is het voor een school veel organisatie- en administratiewerk om over te stappen op iPads. De iPads moeten beheerd worden, voorzien worden van de juiste applicaties en altijd opgeladen zijn. Ook moeten sommige spelletjes juist geblokkeerd worden, omdat ze anders afleiding veroorzaken. Daarnaast is groepswerk lastig met een iPad, leerlingen kunnen wel samen in een boek kijken maar niet samen op een iPad werken. Hierdoor heeft bij groepswerk altijd één leerling de leiding. Ook kan het gebruik van de iPad riskant zijn: wanneer de techniek niet meewerkt, kan de klas niet door werken en bestaat de kans op een achterstand, omdat er geen boeken voor handen zijn.” (stem onderwijs, 2014)

Maak jouw eigen website met JouwWeb