
- Socialisatie
Als docent is je functie: Kinderen/Leerlingen voorbereiden op de maatschappij. Dit doe je door de theorie van jou specifieke vak te behandelen maar ook op andere manieren. Een manier is bijvoorbeeld ‘Socialisatie’, hoe ga je met elkaar om. Je kan dit specifiek met de leerlingen bespreken maar het kan ook door het goede voorbeeld te geven als docent. Socialisatie is zowel het bewerkstelligen van sociale cohesie als de bijdragen aan de persoonsvorming. De persoonsvorming wordt tot stand gebracht door het ontwikkelen van morele autonomie en kritisch besef. Dit is wel later pas van toepassing naar mate de prefrontale cortex zich beter ontwikkeld maar je kan leerlingen al wel een stapje in de goede richting zetten door de studenten te leren over normen en waarden.
- Kwalificatie
Bij kwalificatie gaat het er om dat de leerling of student door het onderwijs wordt uitgerust met kennis, vaardigheden en houdingen die relevant zijn voor de arbeidsmarkt zodat ze zich kunnen handhaven en ontwikkelen als ze de school verlaten. Officieel ben je als student “startbekwaam” mijn een mbo-diploma niveau 2, vwo- of havo diploma. Een vmbo diploma wordt dus niet beschouwt als een startkwalificatie.
- Selectie
Zoals eerder genoemd is de school een plek om mensen voor te bereiden op een positie in de samenleving/maatschappij. De school functioneert eigenlijk als een ‘sorteermachine’ die verschillende categorieën leerlingen toewijst aan een positie in de samenleving. Selectie is een belangrijk kenmerk van onderwijs, een mbo-school heeft duidelijk andere maatschappelijke richtingen dan een atheneum bijvoorbeeld.
(https://paulienh.wordpress.com/factsfigures/functies-van-het-onderwijs/)

Maak jouw eigen website met JouwWeb